Jul

Jul
Jul

torsdag den 28. juli 2011

Nykøbing og Rørvig Turforslag 6.

Måger i Rørvig havn

I sidste uge tog vi en tur til Rørvig.
Det næsten fast hver sommer, at skulle dertil. Enten i et lånt sommerhus af familien eller bare på en endags tur.
De første 20 år af mit liv har jeg været i sommerhus( 14 dage hver sommer) i Rørvig.
Jeg har aldrig fået nok af det, jeg elsker Rørvig. Jeg har nogle helt faste ting jeg skal tjekke ud hvert år. Resten af familien syntes jeg nok er lidt for romantisk omkring det, eller at jeg ligefrem bliver barnlig og nostalgisk.
Nå! men vi tog sådan en heldagstur.
Vejen vi altid vælger, at komme kørende af til Nykøbing Sjælland er, hvor man kommer forbi Anneberg. For der er så smukt, når man kommer kørende med kysten på sin højre side.
Ved Anneberg er der også en naturskole, der nogle gange har arrangementer, et museeum, og Annegerg samlingen. Hvis man er turist i området.
I Nykøbing var vi lige inde og gå op og ned af gågaden, det høre ligesom med. Kikkede lidt på butikker og jeg fik fotograferet det søde lille" dukkehus"(som er et rigtigt hus), som jeg har kunne lide siden jeg var barn.

Det nok mindste hus i Nykøbing

Det lille hus ligger i Nykøbig Sjælland, på en vej ned til togstationen.
Nå! vi tog videre til Rørvig, undervejs købte vi moreller, som de solgte udenfor en gård. Det har jeg også altid godt kunne lide, det næsten som om altig smager bedre hvis det købt ved vejen, kald mig bare gammeldags. Husker også, som barn, at der var en gård ved byen Nakke, hvor de havde selvpluk af jordbær, det var som at komme i himlen med min mor. Endnu bedre når hun stod hjemme i køkkenet og kogte jordbærgrød til hele ugen. Så stod der bagefter ude i værkstedet, masser af skåle med jordbærgrød til afkøling"Mums". Husker at jeg sneg mig ud med en ske og smagte på det før tid.

Rørvig kirke "Den gule kire"

I Rørvig har jeg 100 gange kørt forbi "Den gule kirke", men husker ikke at jeg har været derinde.
Så det havde vi sat os for denne gang, at vi skulle. Det var en udemærket energi der var indenfor, men egentlig ikke noget særligt.
Kirken ligger på en sidevej til hovedvejen til Rørvighavn, som vi nu tog ned til.

Rørvig havn
Hundested-Rørvig færgen

Færgekiosken (Iskagehuset)

I Rørvig er der en dejlig, men dyr fiskebutik, og som med tiden også er blevet et spisested.
Hernede kan man iaktage turister komme med Hundested -Rørvig færgen. En måde jeg nogle gange kom til Rørvig , som barn, medbringende cykler og bagage. Da jeg var barn havde vi ikke bil, og det er så underlig hvordan man hurtigt kan komme rundt til mange af stederne i en bil. I gamle dage var en heldags tur ofte til Rørvig havn og måske Nakke rundt og det var så den dag.
Iskage huset lå der også da jeg var barn, og det nok her jeg bliver lidt nostalgisk.
Sjovt er det at se børnen ligge på maven på bådbroerne og fiske krabber, det kunne jeg også få tid til at gå med som barn.
Hyggeligt er det bare at være i en havn, og høre mågerne skrige, lugte saltvandet og mærke stemningen.

Isefjordstien


Rørvig mølle

Til højre for Rørvig havn starter Isefjordstien, som vi gik lidt af op til Rørvig mølle. Det næsten en tradition, at skulle besge den. Der er også en dejlig udsigt deroppe fra over mod Hundested.
Da vi gik tilbage gik vi ind mod den gamle del af Rørvig, af hyggelige stræder, med  hyggelige huse.
Isefjord stien har jeg tænkt mig at vandre i etaper, alene, på et tidspunkt ala en pilgrimsrute.
Stranden

Stranden fra klitterne, med udsigt til Sjællands Odden


Til sidst tog vi og kørte ned til standen, af den samme vej som"Den gule kirke" ligger på.
Har altid syntes, at det er den bedste stand i Danmark, der er bare strand og sand og klitter så langt øjet rækker. Ikke noget med at se over på nogle fabrikker eller noget.
Her gik vi så en tur op og ned af standen, det var alligevel for koldt desværre til at bade.
Nu til dages er der livreddere, det var der ikke før i tiden.
Vi så mange flotte sandskulpture på vores vej.
Se det var en rigtig sommerferie tur.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar